21 mars 2013

Känsliga läsare varnas

Idag har jag fått agera lite sjukgymnast. Wesley har ådragit sig en skada i axeln och han ville gärna ha lite hjälp med rehabiliteringen. Detta är en skada jag inte har så stor erfarenhet av så jag fick sitta några timmar igår och efterforska, och fick även hjälp av super-sjukgymnasten Lisa, en gammal kursare från Umeå! Väldigt kul med lite sjukgymnastik igen!

Det är många som frågar eller utgår från att man som sjukgymnast och idrottare allra helst vill jobba med idrottsskador, men i ärlighetens namn är det nog det bland det sista jag vill arbeta med. Det är precis lagom underhållning att få pilla lite på sina träningskompisar då och då =)

Jag är ju är både sjukgymnast och idrottare och får uppleva båda parterna från olika håll och det finns  faktiskt en hel del faktorer som gör att de båda tycker mer eller mindre om varandra..

Varför idrottshen är fruktansvärda att jobba med. Av Malin Linde, sjukgymnast.
  • Idrottshennen är ett gnälligt släkte.
  • Känner efter alldeles för mycket
  • De är oroliga samt jämför sig med andra (varför får jag ont men inte hen?) (Ja men hur fan ska jag veta det?)
  • Idrottshennen präglas av dåligt tålamod
  • Vill inte rehabilitera, bara springa efter en jävla boll
  • Tid är det enda en idrottare har, men det sista hen vill lägga ner.
  • De tror att massage är något slags universellt botemedel mot allt
  • Ni har så himla ont, alltså har ni funderat på hur mycket ni sliter ut kroppen med er jävla elitidrott? Ni kan väl börja på tantgympa på friskis istället så kanske knäna håller till 35..
Varför det suger att gå till sjukgymnasten. Av Malin Linde, elitidrottare.
  • När jag pekar på stället jag har ont så kan sjukgymnasten inte omgående ge mig ett svar på när, var, hur, och varför jag har ont. (Har de inte röntgensyn?)
  • De ställer massa frågor och vill att jag ska minnas till exempel när det började göra ont, vilket är jobbigt då jag i ca 6 månader har tänkt "ääh, det går snart över.." och endast uppsökt sjukgymnast för att morsan tvingat mig.
  • De vill att jag ska göra tråkiga rehabövningar istället för att leka med bollen!
  • De vill att jag ska ge saker och ting tid (okej fair enough, inte så att säsongskalendern verkar dyka upp..)
  • De fattar inte att jag MÅSTE BLI BRA NU!!! Kan de inte påskynda läkningen av min hälseneruptur/stressfraktur/kroniska inflammation? Fan, går de typ ens någon utbildning?
Elitidrottshen: Lycka till med knäna!
Sjukgymnaster: Lycka till med idrottshennen!

Kram Malin

1 kommentar: