24 feb. 2013

"Lång" vila

Kära dagbok

Denna vecka började som alla andra veckor med grymt mycket och bra beachvolley.
Jag kände dock mot slutet av veckan att jag hade svårt att koncentrera mig och prestera bra på träningarna och sa till Wesley att jag skulle vila fredag vilket innebar att fredag, lördag och söndag blev beachvolley-fria.

Det känns skönt med ett lite längre break både för benens skull, men även för huvudets. Istället har jag suttit med en islatte eller acai i näven och kollat på när de andra har tränat, vilket känts helt rätt ;-)

Vilan är ju otroligt viktig för att träningen ska ge något och om man inte vilar ordentligt mellan pass, men även tar längre vilopauser (ca 1 av 5 veckor) så får kroppen svårt att återhämta sig och man bryter ner sig mer än man utvecklas. 
Bra exempel på detta är alla de som kommit till mig under detta träningsläger och klagat på smärtor och funktionsnedsättningar. De flesta fnyser åt mig när jag föreslår vila och rehab och tro det eller ej, nästa dag har de fortfarande ont. 

De som enligt mig vilar effektivast är också de som aldrig klagat över att de har ont!
När jag sa att jag ville vila igår så sa Wesley att jag fick en guldstjärna, han har nämligen också kämpat med att övertyga många av spelarna att vilan är viktig (plus att jag varit som en flodhäst på träningarna), det känns ju otroligt skönt att bli uppbackad av coachen ;)

Lycka till med vilan nu, här kommer lite bilder jag tog av de andra när de tränade igår :)















Ha en skön helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar