23 juni 2013

Om att söka jobb

Det börjar nu närma sig den tiden på året då det är dags att planera lite för hösten som kommer. Jag hade återigen tänkt mig att besöka det till kulturen och själen rika landet i väst - Norge. 

Det är som bekant inte speciellt svårt att få anställning i Norge, men det kan ändå vara klurigt att söka jobb ibland.
Jag surfade in på metrojobb.se och hittade en hel del utmanande och spännande jobbannonser. Men vad är egentligen relevant information för en arbetsgivare? Vilka av mina erfarenheter prioriteras? Och vad ska jag berätta om mig själv?

Utbildning: Blev indelad i "Mattegrupp A" (den bästa gruppen) på mellanstadiet. Har sedan vidareutbildat mig på gymnasienivå genom att få Godkänt i Matte A och "typ" Godkänt i Matte B. (Typ= man är så extremt hopplöst dålig att läraren omedelbart inser att det blir mycket lättare om man bara får "G" än om hon faktiskt skulle försöka få en att förstå.)


Personliga egenskaper: Stor respekt för vatten. Skänker pengar till bergsgorillorna, men har övervägt att byta till isbjörnar. Kan simma.

Många års erfarenhet av diagnosen shoppoholism. Kan vid ett första möte direkt känna av tendenser till överkonsumtion, ohälsosamma förhållanden till pengar, samt snedvriden syn på shopping. Personligt engagemang.

 Är ej ute efter ett deltidsjobb, men kan vi mötas på halva vägen? Kan tänka mig ett endast relevant jobb, om jag får det på heltid.
Naturbegåvning vad gäller stavning och grammatik. Kan förutom att bidra enormt till er logistik i framtiden även korrekturläsa era jobbannonser! Skulle exempelvis stava det chaufför.

Stort lycka till nu, och kom ihåg - man är inte misslyckad bara för att ingen vill anställa en!
Vi ses i Norge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar