8 nov. 2012

God bless America!!

Om någon av er har missat det, så var det ju presidentval i USA i tisdags. Enligt diverse gallup-undersökningar så har det varit extremt jämnt mellan de båda kandidaterna och valet var ovisst intill sista dagen. Även om jag inte kan påstå att jag är särdeles insatt i den politiska världen, har väl ingen  kunnat gå oberörd i denna nagelbitare om vem som ska styra en av världens största supermakter.

Ett tag såg jag nämligen framför mig hur republikanerna med Mitt Romney i toppen skulle styra USA och en av de frågor som debatterats i valtider har varit abort-frågan.

Såhär uttrycker sig två amerikanska republikaner om abort:

Richard Mourdoch (ställde upp i valet om senator i delstaten Indiana)
- Det här är något jag har brottats med under en lång tid, men jag har insett följande: Livet är en gåva från Gud och även om livet börjar genom något så fruktansvärt som våldtäkt så är det ändå Guds vilja om det skulle vara så.

Mysgubben anser allså att det är Guds vilja om en kvinna blir gravid via våldtäkt. Mm, Gud är verkligen ALLTID där och räddar oss när vi inte har svar på svåra frågor! En riktig moralsnubbe om ni frågar mig!

Todd Akin (ställde upp i senatorvalet i Missouri) tycker inte att vi behöver bry oss om frågan ifall våltagna kvinnor ska ha rätt till abort. Vår superkropp sköter nämligen detta helt och hållet på egen hand:
- "När det gäller ‘legitima våldtäkter’ blir det sällan så att kvinnan blir gravid. Kroppen har sitt eget sätt att ta hand om hela den där grejen” förklarade politikern, utan att vidareutveckla vad en ‘legitim våldtäkt’ egentligen är.

Att avhandla en av de största valfrågorna som "dendär grejen" är det vad man kan kalla politiskt självmord?

Men den största republikanen av dem alla, presidentkandidaten Mitt Romney hamnade inte långt efter i grod-tävlingen. Få har väl missat hans 47%-kommentar, då han (utan att veta att han blev inspelad) menade att 47% av de amerikaner som röstar på Obama är beroende av staten.

Med detta inlägg vill jag GRATULERA alla amerikaner till ett riktigt, riktigt bra val, som visar att ni bryr er om alla, även dessa 47% av Obamas anhängare som inte betalar skatt utan är beroende av staten ;-)
Förresten, om jag någonsin skaffar pojkvän, know this: Barack
Obama står på min celebrity list ;-)
Ha en trevlig helg nu, själv ska jag jobba!

1 kommentar:

  1. USA är ett märkligt land. Här sitter man och är nöjd och pustar ut när USA:s svar på Folkpartiet vunnit valet. Hade inte varit lika nöjd om Jan Björklund nyss valts till att styra Sverige :-)

    SvaraRadera