22 sep. 2012

Om pena bankmän och världens dyraste köttbullar

Hmm ja mina vänner nu har jag befunnit mig i det stora landet i väst i ca 3 veckor. Eller uker som de sier här. Jag har tränat min första träning i deras grandiosa beachhall och det var ju en upplevelse i sig! Kommer fortsätta träna i en träningsgrupp på måndagar med bl a Vegard Hoidalen som tränare, han är flink så det ska bli kul. Ytterligare en gång i veckan kommer jag träna med lite norska jenter bl a Cindy och Janne som jag träffade i Brasilien. Så man lär få sin dos av sand i ögonen ändå =)

Häromdagen fick jag hem mitt norska skattekort vilket var en enda stor besvikelse. De jävlarna vill att jag ska skatta 30%. Kändes helt orimligt. Visst, jag äter redan gröna linser ca 50% av alla mina måltider (inte så mättande som man kan tro), men känns svårt att nå upp till mitt mål av sparade slantar om norska staten ska råna mig direkt när jag får min lön varje månad.

Var på banken häromdagen och skulle öppna ett konto. Den mycket pena bankmannen sa att jag även kommer få ett sparkonto och att en summa pengar kommer föras över dit direkt när lönen kommer, de rekommenderade att man startade på 300 NOK.
-Ja.. sa jag.
Det låter ju bra. Men kan vi säga 10.000 istället??

Stackars pena bankmannen tappade hela underkäken i bordet och frågade försiktigt om inte det var HELA MIN LÖN?? Hmm.. nää det försäkrade jag honom om att det inte var.

10.000 är ändå mindre än jag hoppas kunna spara i månaden, men måttlighet har ju alltid varit mitt motto :)
Helt plötsligt måste man nämligen köpa ett paket köttbullar (och de kostar ungefär 85 kr) och då är det ju bra att ha lite pengar kvar.

Det är ett väldigt konstigt land jag har hamnat i kjönner ni.

Köttbullarna är några av de dyraste i världen.

1 kommentar:

  1. Dom två första åren du är i Norge får du tillbaka minst 10 % av det du betalat på skatten när du deklarerar sen.. :)

    SvaraRadera