30 juli 2013

Kära dagbok

Det var nu ett tag sedan jag skrev sist.


Har allt verkligen varit frid och fröjd i Malins liv? tänker ni säkert nu kära läsare. Har allt gått precis Malins väg? Har hon ett överflöd av kärlek, glädje och pengar i sitt liv? Finns det inte längre någon anledning för henne att uppdatera sin blogg?
Svaret är naturligtvis nej. Om möjligt så har det hänt extra mycket som jag gärna vill dela med er mina läsare, mina allt och enda anledningar till att jag orkar fortsätta i denna leda som är mitt liv! (Oj, jag blev visst lite väl dramatisk.) (Jag har jobbat heltid i 4 veckor nu förstår ni.) En av sakerna jag funderat på vill jag gärna dela med mig av idag.
För om du som jag, är en bra människa, så reflekterar säkert du också ibland över hur din livsstil och valen du gör påverkar miljön. Går det verkligen att kombinera en beachvolleybollkarriär med miljötänk? Går det överhuvudtaget att kombinera någon slags livsstil alls med miljötänk?? 

Svaret är nej. Nej det går inte. Inte någonting alls som inte är att cykla i regn och motvind, sortera äckliga sopor eller skänka sina sista slantar, går att kombinera med miljövänlighet.
Låt mig fördjupa mig ytterligare i min poäng; om du har två alternativ, då är det alltid, ALLTID det du helst inte vill välja, som är det miljövänliga.
Men räds icke, kära läsare, ty jag har sett ljuset!
Jag stod på Max Hamburgerbar och skulle beställa den  där extra flottiga menyn de har. After Challenger +meny tror jag den heter. Då ser jag plötsligt att Max klimatkompenserar! Hur fiffigt är inte det? Jag som konsument kan alltså rädda miljön samtidigt som jag moffar i mig hamburgare efter hamburgare.
För varje såld hamburgare så planterar de ett träd någonstans där det behövs mer skugga tror jag det innebar. Snabbtänkt som jag är räknar jag ut att mitt lilla äventyr i Brasilien skulle kosta ungefär 334.689 hamburgare med +meny. 
Jag var ju egentligen bara ute efter ett litet snacks på vägen och bestämde mig därför för att ta det vid ett senare tillfälle, men innerst inne känner jag nog ändå att det kommer bli svårt att komma upp i de där 334.689 burgarna. Finns det inget bättre sätt månne?

Det känns nästan lite snopet att den sanna vägen till frälsning visade sig vara hamburgerkedjorna som jag tidigare visat mig så kritisk mot. Här i en insändare i expressen, självklart under fingrerat namn.
Bor du någonstans där det aldrig blåser eller regnar?
Vet du en sopstation som inte är alls äcklig, eller har du massvis med pengar som du vill skänka i mitt namn?

Hör av dig till malin.linde@live.se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar