18 juli 2013

Kära dagbok

I veckan som gått har jag sökt lite olika jobb i Norge. Sist jag var där jobbade jag ju deltid som vårdbiträde. Det var första gången jag jobbat som vårdbiträde, väldigt lärorikt. Dock kom jag ofta i kontakt med fördomar mot detta yrke, och folk som rentav klankade ner på en och fällde kommentarer som; "usch tänk att stå och torka bajs en hel dag!" Vårdbiträden gör så sjukt mycket mer än att torka bajs och de är en grupp människor man verkligen borde se upp till och om inte annat vara EXTREMT tacksamma mot!! Här är 4 yrken jag aldrig skulle utöva!

Det är inte lätt när det är lätt!
 Kung: Tänk dig att din enda egentliga arbetsuppgiften var att representera Sverige. Jag menar, visst är det skönt med ett soft jobb, men har vi inte alla hamnat i den där fällan när man haft lite för lite att göra på jobbet? Plötsligt känns minsta lilla arbetsuppgift som ett oöverstigligt berg, och vips! Så har man råkat gå på strippklubb med ett gäng kriminella på arbetstid. Hatar när det händer!








Självklart föds vi bloggare vackra, men även solen har sina
fläckar!
Bloggare: Som bloggare har du inte bara pressen på dig att se snygg ut, skriva smarta saker och i övrigt ha ett fantastiskt och perfekt liv; du måste även utsätta andra för den otroliga grymheten av att läsa om det varje dag. Lägg sedan till att fotografera dig själv ur 12 olika vinklar varje dag, så har du världens värsta jobb!







Prostituerad: Med min extremt utpräglade dygnsrytm blir vilket jobb som helst med nattskift svårt att utföra. Att utöver det utsätta sig för stressen av att jobba på ackord känns inte aktuellt. Att alla du kommer i kontakt med dessutom på direkten förvandlas till kriminella gör ju yrket rent av farligt.










Ricardo har stämt Brasilianska
staten för sina omfattande
sandtoe-skador.'

Professionell beachvolleybollspelare: Tyvärr innebär ju ordet professionell inte samma sak som i övriga sporter; man tjänar alltså inga pengar. Tänk dig att du har ett företag som på något konstigt sätt ständigt befinner sig i konkurs, du har en endast EN kollega och även när ni blivit osams så måste du passa bra! Dessutom löper du varje arbetsdag extremt hög risk för svåra skador såsom sand i ögonen och sandtoe.






Var försiktiga därute i arbetslivet nu mina små!! (För kom ihåg: vi ska orka till 75!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar