18 maj 2013

Hallå där

Jag har funderat över en sak. Alltså VERKLIGEN funderat. Människor är fantastiska varelser. Det är väldigt mycket vi har lyckats åstadkomma under en hyfsat kort tid på denna vackra planet. Numera har vi medicin mot sjukdomar som folk tidigare dog av. Vi har fordon som transporterar oss korta och långa sträckor, vi kan kommunicera med folk på andra sidan jordklotet och det finns för fan till och med självgående vispar (sk ovanliga vispar). 

Det finns människor som kan spela Beethoven på gehör, memorera telefonkatalogen och som kan spela ihop miljoner på poker.

Det är dock så att det även finns människor som har mer eller mindre svårt för vissa enklare uppdrag, och det är just detta som fångar min fascination.
Nu är det ju så att denna blogg inte är något forum för att hänga ut folk, än mindre få er läsare att känna er otillräckliga, mindre värda, eller rent av få er att skämmas över er själva.
Jag erbjuder dig därför att själv ta ansvar för om du vill ta åt dig av informationen jag bjuder på.

Hur som helst, jag läste på vårdguiden om hur vi människor utvecklar vårt sinne för bland annat färg och form och det verkar vara ungefär vid fyra års ålder som man exempelvis börjar förstå sig på sådana (uppenbarligen fruktansvärt komplicerade) saker.

Hej kära läsare över 4 år. Du kan tydligen hantera en sådan här leksak. Grattis!
Leken går ut på att man ska passa rätt figur i rätt hål. "Lätt!" tänker du nu kära läsare, men kom ihåg att du ska inte ropa hej förrän du har hoppat över bäcken!
Det finns nämligen en del i vår vardag som kan liknas vid denna blygsamma leksak, och som verkar vara oändligt mycket svårare. Nämligen sopsortering.
"Oj oj oj, nu blev det genast svårt" tänker Svensson.
Och det är just här som de flesta faller på målsnöret. Jag har haft fler än en "sambo" som har haft helt fantastiskt svårt att slänga rätt sopa i rätt kärl.
Jag tänkte därför att jag skulle skriva en liten lathund som du kan printa och hänga upp vid sorteringen:
  • Glas --> Glas
  • Papper --> Papper
  • Metall --> Metall
  • Plast --> Plast
Ibland undrar jag faktiskt vad ni skulle gjort utan mig.

2 kommentarer:

  1. hmm.... jag väljer att inte ta åt mig ;) hehe men jag tar definitivt in informationen.
    Du är fasen klockren hjärtat!
    Puss
    Någe norrland i sommar?

    SvaraRadera
  2. Tack!! (du var långt ifrån värst;)))
    Det blir norrland i slutet av juni!!!! Hör av mig :)

    SvaraRadera