10 apr. 2013

Trouble with dreams is you never know, when to hold on and when to let go

Idag är det en stor dag. Det är nämligen exakt 50 år sedan en av mina största idoler och förebilder, Mark Oliver Everett föddes.

Mark är en singer/songwriter från Virginia i USA och har via min syster och pappa följt med mig sedan jag var ca 12 år gammal. Denna sortens musik är inte det som vanligtvis tilltalar mig, men de fantastiska texterna han skriver fick mig att fastna.

Några av er kanske har lagt märke till att jag har en tatuering runt min vänstra fotled, detta är från låten Wooden nickels, från Marks album Daisies of the Galaxy. 
Don't take any wooden nickels when you sell your soul
Jag tror att en av anledningarna till hans förmåga att skriva så bra låttexter är hans sorgliga uppväxt som han skriver om i biografin Things the grandchildren should know. Bland annat gick hans pappa bort tidigt, hans syster begick självmord och hans mamma drabbades av lungcancer.

Everett skapade bandet Eels som har gjort en del filmmusik till bl. a Shrek, American beauty och Hellboy.

Det finns så sjukt många texter och låtar att länka här så jag vet inte hur jag ska välja. Men denna låten
är en av mina absoluta favoriter, och jag har alltid lika svårt att inte bli kär i Mark när jag hör den..
Grattis till ett av världens största musikgenier
Kram Malin

1 kommentar: