16 apr. 2013

Satans Järnvägar

Kära dagbok

Nu är jag (äntligen) åter i Sverige. Det är kallt. Som fan.
Resan hit gick väldigt bra, och det är egentligen bara en liten detalj som jag faktiskt störde mig på.

Nu vet ju ni kära läsare, att detta är inte en blogg som man klagar i. Det är inte en kanal för irriterade känslor och undertryckt och okontrollerat hat.
Men vi låtsas inte om det för en liten stund, så ska jag berätta för er om varför SJ, DSB och Öresundståg väcker sådana varma, varma känslor i mig.

Det var en varm julidag i Halmstad som det hela började. Det var för 2 somrar sedan om jag minns rätt och jag skulle som vanligt åka tåg hem från en turnering i Tylösand (det är för att jag bor i Karlskrona, världens ände, som jag aldrig kan samåka med någon. Ja du har rätt, det VAR här som Jack Sparrow befann sig i den tredje Pirates of the Carribean filmen, då när han hade dött och hamnat utanför världen).

Hur som helst, jag stod där i godan ro och skulle köpa min lilla tågbiljett, och ut ur luckan kommer ett JÄVLA VÄRDELÖST LITET KVITTO med absolut ingen information på alls. Det står liksom "Halmstad-Karlskrona, gäller fram till 24.00". Det som INTE står är trivial information så som till exempel när nästa tåg går, hur många byten man ska göra och var.

Mellan Halmstad och Karlskrona är det ca 3 byten och hur fan ska jag veta var dessa ska ske? Om jag gissar så kanske man kunde trott att jag skulle till exempelvis Kristianstad, men vilket är nästa tåg dit? Det kanske står Malmö eller Köpenhamn på det tåget.

Menar SJ/DSB/Öresundståg att jag ska kolla upp detta på min dator/iPad/Android? Eller kolla upp det på internet i förhand och skriva ner (för hand!) vilken resa som är bäst? Ska man inte kunna göra en liten spontanresa till Karlskrona? Eller hur gör Birgitta, 79, som kanske inte ens har internet? Eller alla utlänningar och turister som fan aldrig varit i Sverige förut?

Ungefär vid dethär laget började jag fundera på om Öresundståg ens ville att jag skulle åka med deras tåg. De kanske bara vill ha med smarta personer?
De borde skriva det i sina reklamer isåfall.

SJ, ni kan höra av er till mig när ni behöver mina feta copywriter-skills.


Anledningen till att jag berättar om denna varma julidag istället för om min resa hem från Kastrup är att jag visste att det gick direkttåg till Karlskrona utan byten och historien hade då förlorat lite eller all effekt.

Trevlig resa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar