11 apr. 2013

Ja, jag vill leva, jag vill dö i Norden

Nu är det inte många dagar kvar här i varma och sköna Brasilien. Alla underbara statusuppdateringar om snökaos, regnkaos, och allt annat möjligt väderkaos får en ju inte att längta hem speciellt mycket, så jag har försökt peppa mig själv lite inför hemresan.

Sverige är som bekant mitt hemland. Sverige är ett bra land. Ibland. Ibland är Sverige ett dåligt land, men det ska vi försöka att inte tänka på nu. Efter närmare 8 månader utomlands har jag därför skrivit en lista på de saker som är fantastiska med Sverige.
  • Den höga förekomsten av depressioner i Sverige har resulterat i en enormt utvecklad lösgodis-branch.
Sverige är det land med bäst lösgodis och högst självmordssiffror i världen.
  • Sverige är ett land där man kan vara helt säker på att man inte käkar upp sin ponny till lunch.
"My little pony" - nu även som lasagne.
  • Sverige är ett land präglat av variation. Man vet aldrig vad man kan förvänta sig och till en turnering i mitten av juli behöver du kort och gott ha med dig; bikini, shorts, tights (långa och korta), sporttopp, linne, t-shirt, underställströja (med långa och korta ärmar), tjocktröja, varma byxor, överdragsbyxor, regnbyxor- och jacka, tjockjacka, paraply, sandsocks, gummistövlar, vattentät väska, dubbla matlådor (om det regnar in i den ena medan du äter), solglasögon, mössa, vantar, solskyddsfaktor och keps (eventuellt sydväst).
På väg till challenger på Bettnessand
  • I Sverige behöver man inte vara orolig för att i onödan behöva interagera med okända människor. Särskilt inte i kollektivtrafiken.
I Sverige håller vi oss för oss själva. Man vill ju inte riskera
att få lyssna på någon annans åsikter om något! Särskilt inte en pensionärs.
  • Sverige är det enda land där man hitta riktig svensk kebab.
Turkarna är bäst på att laga den svenska kebaben. Det är ju inga jävla köttbullar
vi snackar om nu.
  • Sverige är ett land där alla värderas jämlikt och exempelvis lika arbete ger lika lön. (Hehehe, neee skojja bara.)
Sverige är ett av världens mest jämställda länder, som ni ser på bilden.

Ja och nu kära läsare, så hoppas jag att jag inspirerat även er att just idag hylla vårt Sverige på lämpligaste sätt. Förslag på detta är att starta allsång med nationalsången, bjuda en främling på sillmacka (eller hästlasagne), eller varför inte hångla upp Kungen.

Ha nu en riktigt trevlig svensk dag och spara lite kaos till mig!

3 kommentarer:

  1. Sara the one and only Honbengan11 april 2013 kl. 15:47

    Åh tack fina för du gjorde så att jag ånyo kom till insikt om kärleken till fosterlandet! Ingen gör det så bra som du och Nanna <3

    SvaraRadera
  2. Men Sverige gör en också till en obotlig optimist. Idag jublade jag till exempel över regnet som smattrade mot fönsterrutan när jag vaknade. Det betyder ju att det inte är minusgrader längre!

    SvaraRadera
  3. Hooonbengan!! Så jävla bra! Är en ära att ens bli nämnd i samma kommentar som Nanna .) Och Stina: Jag är väldigt optimistisk över att få komma hem snart :P Men antar att man inte kan fortsätta spela i bikini i det svenska regnet som man kan här..

    SvaraRadera