1 dec. 2015

Tacksägelsedagen

Kära dagbok.

Den gångna helgen har det firats Thanksgiving i Amerika. Det är en helg för eftertanke, tacksamhet och kärlek. Amerikanerna är tacksamma för att de har tak över huvudet och mat på bordet. Indianerna är tacksamma över att amerikanerna har tak över huvudet och mat på bordet. Alla (som räknas) är lyckliga!


Amerikanerna har också uppfunnit en annan högtid som så passande firas i samband med Thanksgiving och som även spridit sig hit till Norden, nämligen Black Friday.

Fenomenet började som en dag då butiker håller öppet längre och rear ut passande julklappar, men har redan efter några år spridit sig till att numera vara en helt jävla galen helg där folk dödar (!) varandra över fynd!
För finns det något bättre sätt att visa sin tacksamhet över att man själv har det bra än att köpa billig skit som är tillverkad i en del av världen där arbetskraft utnyttjas grovt och som sedan transporterats över halva jordklotet?

Man kan ju i sitt stilla sinne tycka att en helg där man istället skänker bort lite av sitt överflöd till folk i behov hade varit mer på sin plats! Men så är ju inte jag en uppfinnare av högtider heller.

Om du nu är en av dem som bidrar till den svenska julhandeln som förväntas omsätta ungefär 75 miljarder kronor, kanske det är dags att fundera inte bara över VAD du är tacksam över utan också VARFÖR du har det så bra och HUR du kan bidra till att fler får det lika bra?
För det vore ju fett nice för de som har det sämre ställt.

Saker jag är tacksam över 2015

Att jag är så sjukt snygg
Att min personlighet är så sjukt attraktiv
Att jag har stor självinsikt
Att jag är ödmjuk

Nu får ni ha en riktigt trevlig shoppinghelg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar