20 nov. 2014

En helt vanlig dag

Livet i Oslo går vidare. Det gäller ju att under några få månader spara så mycket pengar som möjligt, och därför tänkte jag pröva på en ny metod som enligt många ger (alltför) stor avkastning, nämligen tiggeri.

Min dag som tiggare  Skrivet av Malin Linde

Det första jag gjorde var att stiga upp och gå till jobbet. Det är vetenskapligt bevisat att alla tiggare har fast anställning vid sidan av sitt tiggeri. Hur kan de annars ha råd med sådana dyrbarheter som mobiltelefoner och varma filtar?

Så när jag kom hem från jobbet tänkte jag att jag skulle gå och sätta mig vid ett fint hörn som jag kollat ut tidigare. Det är precis mellan två olika byggnader så jag tänkte att om det blåser eller regnar/snöar så kan jag ha tur och vara skyddad från åtminstone ett håll. Jag tog med mig en medelfin filt för jag vill inte att folk ska tro att jag är för rik för att tigga.

Innan jag satte mig ner så kom jag på att jag läst i tidningen att man måste gå med i en liga innan man börjar tigga. Att tiggare ger alla ihoptiggda pengar till en "kung".

Jag letade genast upp en kung. Jag fick betala fyrahundratusen euro för platsen jag hade tänkt sitta på (detta motsvarar ca fyrtio tusen miljarder svenska kronor).

Jag satte mig ned och tog fram min nya iPhone. Jag hade en 5:a innan, men jag tänkte att jag lika gärna kunde köpa den nyaste innan jag satte igång, annars kanske man blir mobbad av de andra tiggarna.
Asså jag vet att jag kan va lite matriell ibland, men man vill ju lixom inte hamna utanför "gänget" och som ny är det alltid skönt o smälta in direkt..

Och det som också var nice med telefonen var att varje gång någon skänkte en slant så tog jag kort på dem och snapchattade till de andra tiggarna.

"Lurade av Mr X 27.50 idag.. SUCKAAA!!" Där försvann hans fredagsmys!

Efter att jag hade suttit i ca 4 timmar hade jag fått ihop till en halv kaffe på 7 eleven (let's face it, vi är i Norge) men kassören var snäll och fyllde upp den till 3/4.
Jag gick och lämnade den till kungen och sedan gick jag faktiskt hem! Man vill ju inte missa Paradise Hotel.

Med detta korta inlägg vill jag tacka på förhand för alla eventuella bidrag till Sveriges och Norges tiggare, och om du fortfarande tror innerst inne att tiggeriet är organiserad brottslighet så ska du få ett tips. Köp dem en kaffe, eller en lunch (de sitter nästan alltid utanför butiker). Ge dem en filt eller en varm jacka. Ge dem dina pantflaskor.

För om du är riktigt ärlig, vems fredagsmys tror du hänger på 27.50?

Kramar och medmänskliga vibrationer till er alla
Malin

1 kommentar:

  1. Du kan väl gå in och äga i den här tråden? https://www.facebook.com/sverigesradioblekinge/photos/a.442228770183.375591.278437710183/10154793075165184/?type=1

    SvaraRadera